الأحد، 13 يناير 2013

معبد الاقصر

بقلم أ/ هناء حسيب


卢克索神庙 (Luxor Temple)

建筑年期:始建于新王国时期、第十八王朝 (公元前 1479 - 1425年),从这时直到希腊统治时期 (公元前 332 - 公元 395 年) 陆续有修葺和扩建,在阿拉伯时代更在神庙内建筑了一间清真寺。


 

卢克索神庙始建于骁勇善战的法老王图特摩斯三世统治时期 (1479 - 1425 BC),
供奉当时的主神(阿蒙)、祂的妻子姆特和祂们的儿子月神(孔斯)
百多年后的阿蒙霍特普三世, 西方定名阿蒙诺菲斯三世加建了一个大庭院和神殿 ,在大庭院外是十四支巨型石柱相当有气势。
到了拉美西斯二世年代,神庙再度扩建,建筑了另一个大庭院、一道高大的外墙和竖立了几尊他的坐像。
除了拉美西斯二世的坐像,在神庙大门外还可看到一支方尖碑。方尖碑本来是一对的,但另一支穆罕默德·阿里送给了法国,现在巴黎协和广场(Concorde)
在大门对面,是一道长长的走廊,两旁各有一排狮身人面像,形势有点似中国的神道。

神道本来一直通往三公里外的卡尔纳克神庙,但大部分已被今天的卢克索市覆盖著。

معبد الاقصر
يرجع الفضل فى بناء المعبد على محور واحدمن  المال للجنوب الى الملك امنحتب الثالث وهو من ملوك الاسرة ال18 اضاف اليها رمسيس الثانى من ملوك الاسرة ال19 ولكن اصل المعبد وضع فى الدوة الوسطى ثم بنى علية فى الدوة ال18 كما اضافت حتبسوت والملك تحتمس الثالث مقاصير لثالوث طيبة امون موت خونسو

ماذا بنى المعبد؟
اراد امنحتب الثالث امرين من بناء المعبد
الاول ليؤكد نسبة للاة امون نفسة فهو ابن ملكة من ميتانى وزوجتة الملكة تى من عامة الشعب
ثانيا ارضاء كهنة امون ليتقبلوا فكرة انة ابن امون  .واذا رضى الكهنة بسبب زيادة نفوذهم وثروتهم فالمعبد رضى الشعب لاحترام الشعب للكهنة يعنى رضى الكهنة من رضى الشعب

اهمية المعبد
امون بيزور مراتة موت مرة كل سنة ال يعنى مش فاضى سيادتة فبيمشى من الكرنك للاقصر بصوا زى ميكون كدة الكرنك المكتب والاقصر البيت طبعا بيتنقل فموكب رسمى عادة ورثانها منهم لحد النهاردة امتى بقى فموسم الفيضان موسم الخصب والبركة
كان بيعد مع المدام 11يوم دة ايام الاسرة ال18 اما ايام الاسرة ال19 العظمة كبرت فلازم يانتخ شوية بقى ياجز 23يوم فالاسرة العشرين كان بيخلص فوصلت ل27يوم يعنى شهر عسل اتاريها وراثة بيحتفلوا فيها بالجواز المقدس ويعملوا الزفاف فمعبد  الاقصر اللى هو قصر الزفاف

طبعا انتم عارفين ان مفيش قصور دلوقتى كلة معابد عان كانوا بيبنوا بالطوب اللبن مساكنهم لان الاهم المقبرة ولاد الفقرية
وطبعا الاقصر جاية من القصور اللى اطلقها العرب على المعابد

نركز بقى
التماثيل بتاعة ابو الهول  فالجنوب اللى هو يسار دخونا
فوش الجنوب المال اللى هو يمين الداخل اللى باتجاة قدس الاقداس
ورانا فالظهر واحنا داخلين طبعا الغرب
يبقى باب الخروج الشرق

طريق ابو الهول
التماثيل فيها راس المك نقتنبوالاسرة ال30 وكان يوصل جنوب معبد الكرنك
اساسا كان فى طريق تانى عملة امنحتب الثالث بدليل ان فى شوية من التماثيل عليها اسم امنحتب الثالث
اكتشفنا 34 تمثال
الهدف من الطريق تحديد مسار موكب الالة زى السجادة الحمرا دلوقتى


المسلة
كانوا 2 من الجرانيت الوردى اللى فالغرب فميدان الكونكورد لما اتنقلت عام 1936 لباريس محمد على اهداها لملك فرسا اصلها من بيت ابوة
ارتفاعها22م وتزن 220طن
الموجودة الشرقية ارتفاعها 22م وتزن257م والنبى ناصح ساب الاتقل
بها 4 قرود مهللة للشمس سجل رمسيس التانى عليها اسمة والقابة وصورة فى قمتها وهو يقدم القرابين لامون

لية بنحطها برة
عشان رمز للشمس وتعن عن مكان المعبد
وكان المسلتنان ذات قمم مدببة مغطاة بطبقة نحاسية مذهبة

بصوا انا مش هرح المتهدم هشرح الموجود واللى عاوز يتخيل براحتوا

كان فى 6 تماثيل ادام الصرح الاول كها لرمسيس الثانى  4 واقفين واتنين اعدين على كل جانب
فى تمثال واقف بس الموجود
وفى تماثيل لرمسيس جالسة على كرسى العرش  ونقش على جانبيها منظر اتحاد القطرين وجمب الكرسى الملكة نفرتارى وعلى الكرسى صور الاسرى واسمائهم ارتفاع التمثال 14م

الفناء الاول طولة 57م وعرضة 51م بينحرف نحو الشرق اما لتفادى مقاصير حتشبسوت او لكى يتجة نحو معبد الكرنك بة اعمدة على شكل نبات بردى ولكنها تصور بوضوح  مدى تدهور الفن فالاسرة ال19


11تمثال لرمسيس وهو واقف واتنين جالس وعلى كرسى العرش الة النيل يربط نبات البردى رمز المال مع الوتس رمز الجنوب
النقوش بتوضح مناظر تقديم القرابين والشعوب الاجبية افلمنهزمة  ومنظر واجة الاقصر ووراة ابناء رمسيس والماشية والقرابين

مقاصير تحتمس 3 وعمتة حتبسوت
اسم رمسيس متسجل وغاليبا عان اترمموا فعهدة مهو ابنة خع ام واست اول مرمم فالتاريخ
فى اعمدة على شكل حززمة سيقان البردى من الجرانيت الاحمر دة بيدل ن لاسرة ال18 كان الف فيها متقدم جدا
الوسطى للمركب المقدس والغربية لزورق موت والشرقية لابنة خونسو الة القمر
المقصورة برة عن غرفة عادية
المناظر فالمقاصير التلاتة اطلاق البخور واتطهير وتقديم القرابين للمركب المقدس الخاص بالالة صاحب المقصورة

وفى جمع ابو الحجاج
تخطيط هذا الجامع يشبه في تخطيطه المساجد الفاطمية الصغيرة مثل جامع أسنا في أسوان والمشهد البحري علي شاطئ النيل.

المسجد عبارة عن مساحة صغيرة مربعة الشكل مغطاة بقبو صغير، ويقع المدخل في الجهة الغربية من المسجد. ومن المعروف أن هذا المسجد كان مختلفاً عن الشكل الحالى له، فقد طرأ عليه بعض الإضافات التي تمت في العصر الأيوبي. وبني جسم هذا المسجد في الجهة الشمالية الشرقية لمعبد الأقصر وربما يرجع تاريخه إلي منتصف العصر الفاطمي.

ونجد أن مدخل هذا المسجد يُتوجه عقد ثلاثي يبلغ إرتفاعه حوالي 12 متر، 39 قدم، ومغطي بالرخام والقيشاني الذى ربما يكون من الإضافات التي تمت في العصر الأيوبي، ويتضح ذلك من الطراز الفني.

ويعلو المسجد مئذنة، بنيت علي الطراز الفاطمي. وبداخل المسجد يوجد محراب بسيط الشكل يخلو من الزخارف، كما يوجد ضريح صغير دفن فيه صاحب المسجد "السيد يوسف ابن عبد الرحيم المعروف بأبي الحجاج". كما يعلو الجامع صف من الشرفات المبنية بالطوب الأحمر "الأجر" كما جدده عباس حلمي الثاني سنة 1914م.

تعلو هذه المئذنة الجهة الشمالية الشرقية لمعبد الأقصر، وإرتفاعها حوالي 14.15 متر، 46.41 قدم. وتقوم علي الأعتاب فوق الأعمدة الجرانيتية الأربعة بالمعبد والتي تشكل قاعدة غير ظاهرة لها.

ترتكز قاعدتها علي هذه الأعتاب وقد بنيت من الطوب اللبن بشكل مربع بإرتفاع 6.85 متر، 22.47 قدم، يتخللها ثلاثة أحزمة خشبية من الخشب الدوم. وتأخذ هذه القاعدة الشكل المسلوب الي أعلي، وبها ثلاثة فتحات للإضاءة وكذلك المدخل المعقود في الركن الشرقي. يعلو الأركان الأربعة لمربع القاعدة أربع كتل بنائية صغيرة علي شكل دعامة صغيرة تعلوها قبيبة صغيرة، يعلو هذه القاعدة بدن أسطواني مسلوب الي أعلي، قطره من أسفل 2.58 متر أو 8.46 قدم. ومن أعلي 1.80 متر أو 5.90 قدم، ويبلغ إرتفاعه 7.66 متر أو 25.12 قدم، ومتوج من أعلاه بقبة صغيرة.

ونجد أن كريزول والهواري قد نسبا هذه المئذنة إلي أعمال الوزير الفاطمى بدر الجمالي، بينما نسبها عدد من العلماء والباحثين إلي العصر العباسي في القرن الثالث الهجري / 9ميلادى.

فى فسحة كدة
دى انتحتب الثالث عملها عرضها 51م وطولها 45م
مخصص للاحتفالات الدينية واللى بيشارك فيها الشب
اتلاقى خبيئة فيها تماثيل نادرة عام 1989م

الكنيسة :
من العصر الرومانى 30ق.م الى 395م تحوولت لهيكل مسيحى وعملوا طبقة بيضاء رسموا عليها مناظر دينية

مقصورة الزورق المقثدس  صالة ب4اعمدة بعد الكنيسة على طول

فى مقصورة الاسكندر
وغرفة الولادة
ودى بقى اساس اللى اتبنى عشانة المعبد الملك ابن الة

قدس الاقداس 12عمود متقسم لنصين وفى مائدة قرابين خاصة  بتمثال الالة  وفى حجرات مخصصة لمستلزمات الطقوس

طول المعبد بعد اضافات رمسيس الثانى 255متر وايام امنحتب الثالث 190م واقصى عرض لة 54م

مسلة رمسيس التانى واحدة موجودة والتانية لا فى ميدان الكونكورد فرنسا محمد على اهداها لملك فرنسا لتوطيد العلاقات بينهم
تمثال رمسيس التاثى اعد على كرسى العرش رمز مصر العليا والسفلى والاسرى
الجامع من العصر الاسلامى بعد ماتبنى اكتشفغنا المعبد لية عشان هوكان متغطى بالطمى
بعد كدة مجموعة تماثيل لرميسي 2
وندخل جوة هنلاقى مساحة واسعة دى بتاعة اية اكتشفنا فيها تماثيل لملوك
طب محطوطة هنا لية
عشان الناس بدات تكسر فى التماثيل غضب على الملوك وبدء الدولة تحتل من الاجانب فخاف الكهنة وحطوها تحت ارضية المعبد
جوة فى كنيسةى عمالوها المسيحين لما هربوا من الرومان
فى صورة المسيح وشكل كطنيسة
نعديها نلاقى قدس الاقداس والحجررات المجاورة لة لتخزين القرابين
طيب المسيحين وحشين عشان الروسومات اتبهدلت
لا والعرب برضة لا لام فى حجرة التخزين اللى على الشمال العرب كانوا وخدنها كاسطبل
اصل هم كانوا فكرين دة بيت الملك ومكنتش اللغة لسة اتفسرت
يعنى مش وحشين
معبد الاقصر بيفضل فاتح لبليل
الحامل بتاع الكاميرا نو
لازم تذكرة
باب الدخول مش هو الخروج
俘虏اسرى حربfulu



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق