بقلم أ/ هناء حسيب
卢克索神庙 (Luxor
Temple)
建筑年期:始建于新王国时期、第十八王朝 (公元前
1479 - 1425年),从这时直到希腊统治时期 (公元前 332 - 公元 395 年) 陆续有修葺和扩建,在阿拉伯时代更在神庙内建筑了一间清真寺。
到了拉美西斯二世年代,神庙再度扩建,建筑了另一个大庭院、一道高大的外墙和竖立了几尊他的坐像。
除了拉美西斯二世的坐像,在神庙大门外还可看到一支方尖碑。方尖碑本来是一对的,但另一支被穆罕默德·阿里送给了法国,现在巴黎协和广场(Concorde)。
在大门对面,是一道长长的走廊,两旁各有一排狮身人面像,形势有点似中国的神道。
神道本来一直通往三公里外的卡尔纳克神庙,但大部分已被今天的卢克索市覆盖著。
معبد
الاقصر
يرجع الفضل فى بناء المعبد على محور
واحدمن المال للجنوب الى الملك امنحتب
الثالث وهو من ملوك الاسرة ال18 اضاف اليها رمسيس الثانى من ملوك الاسرة ال19 ولكن
اصل المعبد وضع فى الدوة الوسطى ثم بنى علية فى الدوة ال18 كما اضافت حتبسوت
والملك تحتمس الثالث مقاصير لثالوث طيبة امون موت خونسو
ماذا بنى المعبد؟
اراد امنحتب الثالث امرين من بناء المعبد
الاول ليؤكد نسبة للاة امون نفسة فهو ابن
ملكة من ميتانى وزوجتة الملكة تى من عامة الشعب
ثانيا ارضاء كهنة امون ليتقبلوا فكرة انة
ابن امون .واذا رضى الكهنة بسبب زيادة
نفوذهم وثروتهم فالمعبد رضى الشعب لاحترام الشعب للكهنة يعنى رضى الكهنة من رضى
الشعب
اهمية المعبد
امون بيزور مراتة موت مرة كل سنة ال يعنى مش فاضى سيادتة
فبيمشى من الكرنك للاقصر بصوا زى ميكون كدة الكرنك المكتب والاقصر البيت طبعا
بيتنقل فموكب رسمى عادة ورثانها منهم لحد النهاردة امتى بقى فموسم الفيضان موسم
الخصب والبركة
كان بيعد مع المدام 11يوم دة ايام الاسرة ال18 اما ايام
الاسرة ال19 العظمة كبرت فلازم يانتخ شوية بقى ياجز 23يوم فالاسرة العشرين كان
بيخلص فوصلت ل27يوم يعنى شهر عسل اتاريها وراثة بيحتفلوا فيها بالجواز المقدس
ويعملوا الزفاف فمعبد الاقصر اللى هو قصر
الزفاف
طبعا
انتم عارفين ان مفيش قصور دلوقتى كلة معابد عان كانوا بيبنوا بالطوب اللبن مساكنهم
لان الاهم المقبرة ولاد الفقرية
وطبعا
الاقصر جاية من القصور اللى اطلقها العرب على المعابد
نركز
بقى
التماثيل بتاعة ابو الهول فالجنوب
اللى هو يسار دخونا
فوش
الجنوب المال اللى هو يمين الداخل اللى باتجاة قدس الاقداس
ورانا
فالظهر واحنا داخلين طبعا الغرب
يبقى
باب الخروج الشرق
طريق ابو الهول
التماثيل
فيها راس المك نقتنبوالاسرة ال30 وكان يوصل جنوب معبد الكرنك
اساسا
كان فى طريق تانى عملة امنحتب الثالث بدليل ان فى شوية من التماثيل عليها اسم
امنحتب الثالث
اكتشفنا
34 تمثال
الهدف
من الطريق تحديد مسار موكب الالة زى السجادة الحمرا دلوقتى
المسلة
كانوا
2 من الجرانيت الوردى اللى فالغرب فميدان الكونكورد لما اتنقلت عام 1936 لباريس
محمد على اهداها لملك فرسا اصلها من بيت ابوة
ارتفاعها22م
وتزن 220طن
الموجودة
الشرقية ارتفاعها 22م وتزن257م والنبى ناصح ساب الاتقل
بها
4 قرود مهللة للشمس سجل رمسيس التانى عليها اسمة والقابة وصورة فى قمتها وهو يقدم
القرابين لامون
لية
بنحطها برة
عشان
رمز للشمس وتعن عن مكان المعبد
وكان
المسلتنان ذات قمم مدببة مغطاة بطبقة نحاسية مذهبة
بصوا
انا مش هرح المتهدم هشرح الموجود واللى عاوز يتخيل براحتوا
كان
فى 6 تماثيل ادام الصرح الاول كها لرمسيس الثانى
4 واقفين واتنين اعدين على كل جانب
فى
تمثال واقف بس الموجود
وفى
تماثيل لرمسيس جالسة على كرسى العرش ونقش
على جانبيها منظر اتحاد القطرين وجمب الكرسى الملكة نفرتارى وعلى الكرسى صور
الاسرى واسمائهم ارتفاع التمثال 14م
الفناء
الاول طولة 57م وعرضة 51م بينحرف نحو الشرق اما لتفادى مقاصير حتشبسوت او لكى يتجة
نحو معبد الكرنك بة اعمدة على شكل نبات بردى ولكنها تصور بوضوح مدى تدهور الفن فالاسرة ال19
11تمثال
لرمسيس وهو واقف واتنين جالس وعلى كرسى العرش الة النيل يربط نبات البردى رمز
المال مع الوتس رمز الجنوب
النقوش
بتوضح مناظر تقديم القرابين والشعوب الاجبية افلمنهزمة ومنظر واجة الاقصر ووراة ابناء رمسيس والماشية
والقرابين
مقاصير
تحتمس 3 وعمتة حتبسوت
اسم
رمسيس متسجل وغاليبا عان اترمموا فعهدة مهو ابنة خع ام واست اول مرمم فالتاريخ
فى
اعمدة على شكل حززمة سيقان البردى من الجرانيت الاحمر دة بيدل ن لاسرة ال18 كان
الف فيها متقدم جدا
الوسطى
للمركب المقدس والغربية لزورق موت والشرقية لابنة خونسو الة القمر
المقصورة
برة عن غرفة عادية
المناظر
فالمقاصير التلاتة اطلاق البخور واتطهير وتقديم القرابين للمركب المقدس الخاص
بالالة صاحب المقصورة
وفى
جمع ابو الحجاج
تخطيط هذا
الجامع يشبه في تخطيطه المساجد الفاطمية الصغيرة مثل جامع أسنا في أسوان والمشهد
البحري علي شاطئ النيل.
المسجد عبارة عن مساحة صغيرة مربعة الشكل مغطاة بقبو صغير، ويقع المدخل في الجهة الغربية من المسجد. ومن المعروف أن هذا المسجد كان مختلفاً عن الشكل الحالى له، فقد طرأ عليه بعض الإضافات التي تمت في العصر الأيوبي. وبني جسم هذا المسجد في الجهة الشمالية الشرقية لمعبد الأقصر وربما يرجع تاريخه إلي منتصف العصر الفاطمي. ونجد أن مدخل هذا المسجد يُتوجه عقد ثلاثي يبلغ إرتفاعه حوالي 12 متر، 39 قدم، ومغطي بالرخام والقيشاني الذى ربما يكون من الإضافات التي تمت في العصر الأيوبي، ويتضح ذلك من الطراز الفني. ويعلو المسجد مئذنة، بنيت علي الطراز الفاطمي. وبداخل المسجد يوجد محراب بسيط الشكل يخلو من الزخارف، كما يوجد ضريح صغير دفن فيه صاحب المسجد "السيد يوسف ابن عبد الرحيم المعروف بأبي الحجاج". كما يعلو الجامع صف من الشرفات المبنية بالطوب الأحمر "الأجر" كما جدده عباس حلمي الثاني سنة 1914م. تعلو هذه المئذنة الجهة الشمالية الشرقية لمعبد الأقصر، وإرتفاعها حوالي 14.15 متر، 46.41 قدم. وتقوم علي الأعتاب فوق الأعمدة الجرانيتية الأربعة بالمعبد والتي تشكل قاعدة غير ظاهرة لها. ترتكز قاعدتها علي هذه الأعتاب وقد بنيت من الطوب اللبن بشكل مربع بإرتفاع 6.85 متر، 22.47 قدم، يتخللها ثلاثة أحزمة خشبية من الخشب الدوم. وتأخذ هذه القاعدة الشكل المسلوب الي أعلي، وبها ثلاثة فتحات للإضاءة وكذلك المدخل المعقود في الركن الشرقي. يعلو الأركان الأربعة لمربع القاعدة أربع كتل بنائية صغيرة علي شكل دعامة صغيرة تعلوها قبيبة صغيرة، يعلو هذه القاعدة بدن أسطواني مسلوب الي أعلي، قطره من أسفل 2.58 متر أو 8.46 قدم. ومن أعلي 1.80 متر أو 5.90 قدم، ويبلغ إرتفاعه 7.66 متر أو 25.12 قدم، ومتوج من أعلاه بقبة صغيرة. ونجد أن كريزول والهواري قد نسبا هذه المئذنة إلي أعمال الوزير الفاطمى بدر الجمالي، بينما نسبها عدد من العلماء والباحثين إلي العصر العباسي في القرن الثالث الهجري / 9ميلادى. |
![]() |
فى
فسحة كدة
دى
انتحتب الثالث عملها عرضها 51م وطولها 45م
مخصص
للاحتفالات الدينية واللى بيشارك فيها الشب
اتلاقى
خبيئة فيها تماثيل نادرة عام 1989م
الكنيسة
:
من
العصر الرومانى 30ق.م الى 395م تحوولت لهيكل مسيحى وعملوا طبقة بيضاء رسموا عليها
مناظر دينية
مقصورة
الزورق المقثدس صالة ب4اعمدة بعد الكنيسة
على طول
فى
مقصورة الاسكندر
وغرفة
الولادة
ودى
بقى اساس اللى اتبنى عشانة المعبد الملك ابن الة
قدس
الاقداس 12عمود متقسم لنصين وفى مائدة قرابين خاصة بتمثال الالة وفى حجرات مخصصة لمستلزمات الطقوس
طول
المعبد بعد اضافات رمسيس الثانى 255متر وايام امنحتب الثالث 190م واقصى عرض لة 54م
مسلة رمسيس التانى واحدة موجودة والتانية لا فى ميدان
الكونكورد فرنسا محمد على اهداها لملك فرنسا لتوطيد العلاقات بينهم
تمثال رمسيس التاثى اعد على كرسى العرش رمز مصر العليا
والسفلى والاسرى
الجامع من العصر الاسلامى بعد ماتبنى اكتشفغنا المعبد
لية عشان هوكان متغطى بالطمى
بعد كدة مجموعة تماثيل لرميسي 2
وندخل جوة هنلاقى مساحة واسعة دى بتاعة اية اكتشفنا فيها
تماثيل لملوك
طب محطوطة هنا لية
عشان الناس بدات تكسر فى التماثيل غضب على الملوك وبدء
الدولة تحتل من الاجانب فخاف الكهنة وحطوها تحت ارضية المعبد
جوة فى كنيسةى عمالوها المسيحين لما هربوا من الرومان
فى صورة المسيح وشكل كطنيسة
نعديها نلاقى قدس الاقداس والحجررات المجاورة لة لتخزين
القرابين
طيب المسيحين وحشين عشان الروسومات اتبهدلت
لا والعرب برضة لا لام فى حجرة التخزين اللى على الشمال
العرب كانوا وخدنها كاسطبل
اصل هم كانوا فكرين دة بيت الملك ومكنتش اللغة لسة
اتفسرت
يعنى مش وحشين
معبد الاقصر بيفضل فاتح لبليل
الحامل بتاع الكاميرا نو
لازم تذكرة
باب الدخول مش هو الخروج
俘虏اسرى حربfulu
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق